Att ge ut en bok i förlag eller på egen hand

Det är inte alltid så enkelt att få en bok från pappret till hyllorna. Många författare har fått deras böcker nekade av till exempel så ville inte Albert Bonniers förlag ha någonting att göra med Astrid Lindgrens bok Pippi Långstrump. Men om man som författare känner att man måste få ge ut boken så finns alternativet självpublicering.

Självpublicering

Självpublicering följer den enkla principen att om ett förlag inte vill investera i att ge ut din bok så får du göra det själv. Man får helt enkelt gå hela vägen själv från att trycka och leverera sin egen bok. Några rekommendationer är använda sig av någon sida som redan erbjuder alternativ för självpublicering.

Några exempel på företag som erbjuder alternativ för självpublicering

Ett företag som erbjuder att designa boken, trycka och förvara och leverera boken är Vulcan. Företaget tar betalt per bok med olika paket för olika tjänster. Företaget erbjuder också att gratis publicera en e-bok och tips för dig som tänker självpublicera din bok.

Ett annat företag är Recito förlag som fungerar som ett vanligt förlag förutom att man själv måste investera i sin bok. Företaget drivs av fyra bröder och hjälper den som vill ge ut en bok med allt från tryck till försäljning.

Det tredje alternativet för självpublicering är det amerikanska företaget Lulu som ordagrant på engelska står för en anmärkningsvärd person, ide eller objekt. Företaget specialiserar sig på att smidigt ge individer möjligheten att ge ut böcker i självpublicerings format och sedan hjälpa till att sälja boken.

Marknadsföring

Idag lever vi i ett globaliserad samhälle där en bok skriven i en liten småstad i USA kan säljas över hela världen. Men det krävs arbete för att personer ska vilja köpa just din bok. Därför är det viktigt att man vet hur man på bästa sätt kan marknadsföra sin bok.

Olika sätt att marknadsföra böcker

Det första är den så kallade mecka av globaliserad marknadsföring sociala medier. Som självpublicerande författare måste man synas på facebook, twitter, instagram osv. för att se till att sprida och skapa trender kring boken.

Något annat som kan vara ett väldigt bra sätt att få ut boken är att någon med inflyttande i bokbranschen läser och gillar boken. Det finns dock alltid en risk att personer inte gillar boken. Här är det viktigt att använda sina personliga kontakter om man till exempel känner en författare som skulle kunna lägga in ett gott ord osv.

Tankar kring marknadsföringen

Man måste ställa sig frågan vem bör läsa denna boken? Vad har jag för målgrupp? Det är inte lätt att sälja skidor på en fotbollscup och samma princip gäller för böcker. Barn läser inte så ofta skrämmande deckare och vuxna läser inte barnböcker. Därför bör man tänka på hur man marknadsför sig. Om man tillexempel skriven en barnbok kanske man bör ta kontakt med sitt lokala bibliotek göra ett event där man högt läser några kapitel för barnen eller kanske kan man erbjuda böcker till skolor. Det viktiga är att vara påhittig och att fokusera på sin målgrupp.